lördag, maj 23, 2009

Bonden i mig har vaknat




Ojojoj så fort det växer i trädgården. Förra veckan hade äppelträdet bara knoppar. En vecka senare står trädet i full blom.


Grannens körsbärsträd blommade för fullt för en vecka sedan. Det var då himlen var klarblå...

Odlingsprojekt
I dag har jag äntligen kommit ett steg på vägen mot mina odlingslådor. Jag har tänkt odla i låda för att lättare kunna hålla snygga kanter. Mina odlingar har annars en tendens att invaderas av gräsmattan.

Jag har även ett kryddland som jag är lite halvmallig över. För en vecka sedan planterade jag två persiljeplantor (och en rosmarin för att ersätta den som frös bort i vintras). Nu är båda plantorna nedbetade och endast några strån sticker upp. Jag trodde att det var haren eller rådjuren som kalasat. Det trodde jag ända tills i går kväll när jag hittade en brun snigel som smaskade i sig de sista bladen. Suck.

Jag hade planer på att bygga egna odlingslådor, men föll för de enkla pallkragarna ändå. För att slippa dessa eländiga sniglar i odlingarna har jag provat att spika på en bräda - ungefär som en sittbräda på en sandlåda. Under denna bräda har jag nitat fast remsor av dörrmatta. Jag har läst att sniglarna inte ska kunna få fäste då. Hoppas att det fungerar. Jag vill måla lådorna utvändigt med Falu rödfärg. På hinken står det att färgen innehåller bly. Är det någon som vet om det gör något att måla lådorna utvändigt med denna färg?

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Lycka till med dina planteringar! Fantastiska bilder på äppelblom!

Sara Mårtensson sa...

Åååå så härliga bilder!! Njuuuter! :-D
Och vilken supersmart idé att sätta dörrmatta sådär. Hoppas mördarsniglarna håller sig borta!! Peppar.. peppar.. Här har vi inga mördarsniglar.. borde väll tilläga ÄN.. de letar sig nog hitåt..

Ha en fin vecka med dina planteringar!
Kram Sara