söndag, oktober 26, 2008

Äppelkaksbaksdags

Det här är ett bra recept på äppelkaka som jag fått från min mamma. Det finns ett problem med hennes recept och det är att de kan vara knapphändiga i bland. Hon har exempelvis ett jättebra recept på stora limpor med kross i. Fast när man kommer till hur mycket mjöl så står det ingen mängd. I äppelkaksrecepten står mjölmängden angiven men däremot inte hur länge kakan ska gräddas eller något gradtal. Men det brukar gå bra ändå.



Amerikansk äppelkaka
1 ägg
100 gram smör
2 1/2 dl socker
1 1/2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Rör smör och socker, blanda i ägget. Häll i mjölken och rör om. Det kommer se ut som om allt har skurit sig. Blanda då ner mjölet med bakpulvret i och rör om.

Skala och skär äpplen i bitar. Doppa bitarna i kanel och socker. (Här får man ta efter tycke och smak - inga mängder angivna!) Häll smeten i en form och tryck ner äppelbitarna så långt det går.

Gräddningstiden beror lite på hur mycket äpplen som finns i kakan. Men 175 grader och ca 40 minuter brukar bli lagom. Det går självklart lika bra att göra äppelmuffins. Grädda då i knappt 200 grader och cirka 15-20 minuter.


Det blev för mycket smet för mina silikonformar så jag gräddade några i pappersformar. Det blev rätt så stor skillnad i höjd. Näst gång ska jag prova att ha en pappersform i silikonformen så blir det nog lättare att ta ur muffinsen. För det kan väl inte vara meningen att man ska smörja varenda rackarns form?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där lät gott!

Gjorde ni must i år oxå? Vi fick faktiskt mer äpplen i år än förra, men det verkar vara mest vinteräpplen. Ska se i morgon om de som fortf sitter kvar är något att ha - isåfall blir det nog lite bak.

Merja sa...

Mmm..så gott med nybakat! Snart dags för bak här med. Frysen är nästan tom.

Visst var det kärleksört på min bild:)

Sara Mårtensson sa...

Hej!

Jag shoppade rätt friskt och köpte tex en dator!! :-D

Aha.. då kanske man ska skippa den boken eller?

Mumsiga muffins du bakat!!

Ha en fin vecka!

Kram Sara