fredag, september 26, 2008

Höst i trädgården



Nu är vildvinet som vackrast (jag tror att det är vildvin i alla fall). Under hela sommaren är det egentligen bara en grön täckande vägg. I och för sig så täcker det ju sura grannens fula plank rätt bra. Och så under tidiga hösten blir bladen så vackert röda.





Förra vintern lyckades rosmarinen att övervintra. Jag kan inte säga att JAG lyckades få den att övervintra eftersom jag bara lät den stå kvar. Jag vet inte hur många rosmariner som jag tagit in över vintern och som bara torkat. Kan ha att göra med att de behöver vattnas då och då. Men i år kanske jag ska lägga på lite granris för den är riktigt fin just nu.



I dag har T varit på Skansen med skolan.
- Vet du vad våra röda äpplen heter, frågade hon när jag hämtade i skolan.
- Ja, Ingrid Marie, svarade jag.
Men T hade visat upp matsäcks-äpplet för äppelexperten och han säger att äpplet heter Lobo. Där ser man. På söndag ska vi försöka komma iväg till Skansen och deras höstmarknad. Den brukar vara jättetrevlig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lär man sig något nytt! Önskar att jag hade bättre koll på vad det är för äpplen vi har... Ett träd är ett familjeträd med 4 sorter, fast vi har bara fått 2 av dem i år.

Gunilla sa...

Nyss hemkommen från höstmarknaden kan jag hälsa att ni kommer att få det mycket trevligt imorgon. Smakade faktiskt på ett lobo-äpple. Handlade två sorters getostar, tre sorters bröd och en burk hjortronsylt. Åt kroppkakor och fikade sen i äppelcafét. Jag kunde inte vänta till söndagen eftersom jag tydligen ska vara på båtklubben och hjälpa till att tömma båten inför att den ska tas upp för vintern. Det blir trevligt det med, men det betyder att jag får ägna mer tid åt navigationsplugg idag istället.

Merja sa...

Vackra bilder! Kul att ha namn på sina frukt träd. Våra träd satt här när vi flyttade in och är gamla, vet inte alls vad de kan heta..
Kul med höst marknad, var på ett i helgen:)

Sara Mårtensson sa...

Hejsan!

Ja, hihi, klart jag behöver 4 st. Då har jag ju ett lager med snygga hudsalvor för kommande behov.. ;-) Näe.. hihi.. vi steker i milda margarin inte i hudsalva, men det går ju om man vill.

Tack för de snälla orden om mina lingon, roligt att få göra dig sugen! Men du äter väl inte palt va? För då måste man ha lingonsylt.

Fina bilder du har tagit!! Så härligt och gott med egna äpplen, äpplena här blir så små och sura.
Hur hade ni det på skansen??

Kram

Nässelblom och choklad sa...

Fantastiskt vackert, vilka intensiva färger. Jag har varit på landet och bl a täckt över en del av kryddorna med granris, men rosmarin skulle inte klara sig där tyvärr. För lerig jord och för kallt. Vad kul att din överlevde, testa med granris och hoppas på en mild vinter - så kanske den kommer igen...