söndag, september 14, 2008

Plommon i massor

I dag har vi fått plommon av grannfarbrorn. Det är jättegott att äta plommonen som de är men de håller ju inte så länge. Jag har ett bra recept på plommonmarmelad men för övrigt vet jag inte något bra sätt att ta reda på plommonen. Är det någon som har tips?



Finfin plommonmarmelad

800 g plommon
6 dl socker
1 dl vatten
1 stor bit citronskal
saften av 1 citron
1 dl skållad och strimlad mandel
1 msk konjak

Kärna ur plommonen, varva med socker. Häll över vattnet och lägg i citronskalet. Låt stå ett par timmar.

Koka upp frukten sakta, rör om ofta. Koka ca 20 minuter på svag värme, skumma. Lägg i mandel och citronsaft, rör om. Sjud ytterligare 5 minuter. Ta bort citronskalet och smaksätt med konjak. Häll upp på varma burkar.

7 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

*Skrattar* Nej käre maken befattar sig inte med textilier mer än att han kan lägga in tvättmaskinen. Tanken att han skulle lägga in i linneskåpet är långt borta...dern glädjen reserverar jag för mig själv! :) Härlig plommonmarmelad! Chutney? Plommon i madeira??? Mmmmmm till vaniljglass!

Kramis Annie

Living by Milla sa...

Hihi, bajamajorna kom till användning - kvällen/natten blev lååång!;)

Åhh, så gott med plommonmarmelad! Jag har lagt in plommon i lag för några år sen, tyvärr vet jag inte var receptet är men du kan ju alltid googla.De blev så goda att njuta av på vintern med en klick vispgrädde till.

kram!
Camilla

Merja sa...

Hej! Ja det finns nog en gräns på hur mycket man kan stoppa i sig;)Tänkte just föreslå marmelad, men ser att du har ett fint recept på det. Du kan väl prova att göra likör. Paj med plommon är jätte gott!
plommom i lag lät smarrigt med.

Sara Mårtensson sa...

Hej!!

Visst finns det många bra bloggar! Tycker alltid det är svårt när man ska skicka nått vidare. ( har ju bara gjort det 2 ggr men ändå). Vad roligt att du tycker om mina bilder.. :-) Önskar mig en ny och bättre kamera! Vilken härlig marmelad du har gjort. Har faktisk aldrig smakat på plommonmarmelad men jag kan tänka mig att den smakar mums! Vad roligt att du gått med i en bokklubb. Jag brukar köpa pocketböcker via Adlibris, tycker de är billiga och de har ingen frakt, vilket är superbra.

Kram på dig! :-)

Sara Mårtensson sa...

Hej igen!!

Har du någon mail? Jag har en sak jag skulle vilja skicka till dig.

Kram

Nässelblom och choklad sa...

Mmmm, vad gott. Jag har precis också blivit lycklig ägare av en massa plommon, men har inte tid att baka pajer och sådant som jag skulle vilja....

Sjöboden sa...

Hej! Ser smaskigt ut...
Vilka finfina bilder på växter du har!
Har ett bra recept på plommon... ska visa det någon dag snart :-)

kram C